Gemotiveerd rekenen met een activerende start

Opbrengsten

Starters

Aanleiding

Veel mbo-studenten vinden rekenen een verplicht vak waar ze liever niet aan beginnen. De ervaring van het Mediacollege is dat als het lukt studenten te laten ervaren wat het nut is van het vak, zij gemotiveerder zijn om aan de slag te gaan.

Aanpak

Om meteen bij aanvang van de les de aandacht van de studenten te krijgen, ontwikkelde het Mediacollege zogenoemde starters: korte, herkenbare opdrachten die aansluiten bij de leefwereld van jongeren. Zij berekenen bijvoorbeeld hoe lang een busrit duurt, of hoeveel een maaltijd kost.

De aanpak bleek te helpen om de motivatie van studenten te vergroten, vooral in klassen met grote niveauverschillen. Door te starten met herkenbare situaties, raken studenten met verschillende niveaus allemaal gelijk betrokken bij de les. Ook verminderde de aanpak de weerstand van studenten tegen rekenen.

Niet alle thema’s sloegen aan, een starter over de Rijksbegroting bleek bijvoorbeeld te abstract. Door steeds nieuwe dingen uit te blijven proberen, blijft de aanpak verbeteren.

Interview met Martijn Hoogeveen

Louisah Ranzijn, student mediaredactie bij Mediacollege Amsterdam, interviewde Martijn over hoe de rekenlessen minder saai kunnen worden.

Team

Docent, Mediacollege Amsterdam

Docent, Mediacollege Amsterdam

Trainer, Rekenen op Rekenen

Meer weten over dit onderwerp?