Thematisch rekenen op verschillende niveaus

Opbrengsten

Lespresentaties

Opdrachten niveau 2

Opdrachten niveau 3 en 4

Infographics les 5

Voorbereiding op toets niveau 2

Voorbereiding op toets niveau 3 en 4

Eindtoets niveau 2

Eindtoets niveau 3 en 4

Aanpak en resultaten

Aanleiding

De studenten van Yonder hebben zeer uiteenlopende achtergronden: zij komen uit 28 verschillende landen en hebben verschillende manieren van rekenen geleerd.

Deze diversiteit leidde tot de behoefte aan een rekenaanpak die hier recht aan doet. De vraag ontstond hoe studenten zich op hun eigen niveau kunnen ontwikkelen, terwijl ze toewerken naar dezelfde exameneisen.

Aanpak

Een team van rekendocenten ontwikkelde een methode waarin praktijkgericht leren en differentiatie centraal staan. De methode is opgebouwd rond thema’s die aansluiten bij het dagelijks leven en de vakopleidingen van studenten. In het thema Sport en beweging werden fysieke activiteiten met rekenopdrachten verbonden: studenten renden trappen op en af en berekenden vervolgens hun hartslag, procentuele verschillen, stijgingen en dalingen.

De opdrachten variëren in moeilijkheid. Wie al verder is, krijgt complexere vraagstukken. Anderen oefenen met basisbegrippen, ondersteund door concrete materialen en praktische instructies. De docent speelt in op individuele leerbehoeften en heeft ruimte voor persoonlijke begeleiding.

De methode heeft gezorgd voor meer betrokkenheid en enthousiasme in de klas. Studenten ervaren dat zij op hun eigen niveau kunnen rekenen en dat de contexten herkenbaar en betekenisvol zijn. Docenten merken dat er meer persoonlijk contact ontstaat, doordat er intensiever wordt samengewerkt tijdens praktische opdrachten. Steeds meer studenten kiezen ervoor om op een hoger niveau examen te doen. De aanpak versterkt niet alleen de rekenvaardigheid, maar ook de gecijferdheid en het zelfvertrouwen van studenten.

Team

Ilse van Biert

Docent rekenen, Yonder

Docent rekenen, Yonder

Rekenexpert, Hogeschool Utrecht

Meer weten over dit onderwerp?