Thematisch rekenonderwijs

Aanleiding

Het ROC van Amsterdam-Flevoland (ROCvA-F) vindt het belangrijk om rekenonderwijs betekenisvol aan te bieden.

Thematisch onderwijs is daarvoor een geschikte vorm, maar in de praktijk bleek dit niet eenvoudig van de grond te krijgen. Het team ROCvA-F ging op zoek naar de succesfactoren voor thematisch rekenonderwijs.

Aanpak

Bij zes groepen eerstejaars studenten - van de opleidingen onderwijsassistent, sociaal werk, pedagogisch medewerker én een groep vmbo-leerlingen - werd thematisch rekenen ingevoerd. Na een meerder lessen werd studenten en docenten via enquêtes en interviews bevraagd over hun ervaringen.

Het rekenen met betekenisvolle thema’s werd breed gewaardeerd. Studenten hebben de voorkeur voor beroepsgerichte thema’s, maar ook persoonlijke thema’s blijken aansprekend. Tegelijkertijd willen studenten vooral goed voorbereid worden op het examen, dat blijft voor hen het belangrijkste doel.

Differentiatie blijft een essentieel onderdeel van het rekenonderwijs, juist omdat studenten op uiteenlopende niveaus instromen en in hun eigen tempo vaardiger worden. Voor docenten betekent dit dat zij goed voorbereid moeten zijn en voortdurende moeten schakelen tussen de verschillende niveaus én rekendomeinen.

De docent is bepalend voor het succes van de les. Studenten ervaren een rekenles als leuker en waardevoller wanneer er ruimte is voor persoonlijk contact en verbinding.

Team

Docent rekenen, ROC van Amsterdam-Flevoland

Lector Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals, Hogeschool Utrecht

Meer weten over dit onderwerp?