Gepersonaliseerd rekenonderwijs

Opbrengsten

Artikel, november 2025

Werkplan rekenen

Artikel, november 2025

Contextopgaven vee

Contextopgaven teelt

Contextopgaven loon

Aanleiding
Rekenen is een verplicht vak in het MBO, maar voor veel studenten is het vak een last in plaats van een logisch onderdeel van hun opleiding. Scalda zag hoe deze combinatie van weerstand en onzekerheid studenten belemmert in hun leerproces en zocht naar een manier om dit op te lossen.
Aanpak
De eerste stap in het verbeteren van het rekenonderwijs was een groot onderzoek onder studenten en docenten, met vragenlijsten en panelgesprekken. Dit leverde waardevolle inzichten op. Zo gaven studenten aan behoefte te hebben aan meer tijd, aandacht en begrip van docenten. Ook wilden zij minder online werken en meer interactie in de les. Docenten gaven aan behoefte te hebben aan vakdidactische ondersteuning.
Deze signalen leidden tot het scholen van rekendocenten in activerende en interactieve gedifferentieerde instructie (ADI). Hierdoor worden studenten actief betrokken en leren zij op hun eigen niveau. Ook zijn er vaker een-op-een momenten. De studenten voelen zich hierdoor gehoord en hebben meer zelfvertrouwen.
Hoewel deze aanpak meer tijd vraagt dan klassikaal lesgeven, zijn de leerresultaten beter en worden rekenproblemen sneller zichtbaar. De positieve resultaten bleven niet onopgemerkt: de aanpak wordt inmiddels ook toegepast bij andere kernvakken, zoals Nederlands en Engels.
Interview met Bianca Janssen
Yasin Avci, student mediaredactie bij Da Vinci, interviewde Bianca over hoe zij de rekenlessen effectiever heeft weten te maken.
Team

Docent Economie, Scalda | Docent Rekenen, Scalda

Onderzoeker, Universiteit Utrecht
Meer weten over dit onderwerp?
Aanmelden nieuwsbrief
taalenrekenen © Copyright 2025