Rekenen met een formatief portfolio

Opbrengsten

Rekenportfolio Magazine

Rekenportfolio Stage

Rekenportfolio Grootheden/eenheden

Rekenboekje Wastafel

Rekenboekje Badkamer

Aanleiding
Het team van RijnIJssel stelde zich de vraag: Hoe kunnen we het rekenonderwijs zo vormgeven dat het aansluiten bij de beroepscontext en de gecijferdheid van deze generatie in brede zin bevordert?
Het antwoord bleek meerledig: studenten niet uitsluitend achter een scherm zetten, eigenaarschap stimuleren, motiverende werkvormen gebruiken, samenwerken met vakdocenten en opdrachten ontwerpen die aansluiten bij de interesses van de studenten. Maar de vraag bleef: hoe organiseer je dat in de praktijk?
Aanpak
Het team richtte zich op de opleidingen installatietechniek niveau 2 en retail niveau 4. Het analyseerde de rekenvraagstukken die in deze opleidingen voorkwamen en de momenten waarop deze aan bod kwamen. Op basis hiervan ontwikkelde het team een format voor een formatief portfolio, gericht op zowel de beroepspraktijk als burgerschap.
Het portfolio en de opdrachten werden vervolgens uitgeprobeerd met studenten. Extra aandacht kreeg daarbij ge didactiek; in het bijzonder het geven van effectieve feedback. Het resultaat is veelbelovend: het team beoogt rekenen en gecijferdheid steeds meer in de opleidingen te integreren.
Team

Naomi Eersel en Eric Volman
Docenten rekenen, Rijn IJssel

Onderwijskundig adviseur, CINOP
Meer weten over dit onderwerp?
Aanmelden nieuwsbrief
taalenrekenen © Copyright 2025