Rekenen betekenisvol en haalbaar maken met behulp van rekengesprekken

Aanleiding

In de opleiding Natuuronderhoud bij Vonk ervaren veel studenten rekenen als een struikelblok op weg naar hun diploma. Dat was de aanleiding om te gaan zoeken naar manieren om de rekenlessen beter te laten aansluiten bij wat studenten ervaren en nodig hebben. De vervolgvraag was hoe studenten die moeite hebben met rekenen beter ondersteund kunnen worden.

Aanpak

Het antwoord werd gevonden in persoonlijke rekengesprekken met studenten. In die gesprekken stond de beleving van de student centraal: hoe ervaren zij het rekenonderwijs, waar lopen ze tegenaan en wat helpt hen juist verder?

De gesprekken leverden waardevolle inzichten op. Zo bleek dat sommige studenten rekenen uit een boek saai vinden, maar zodra ze het kunnen toepassen in de praktijk rekenen juist leuk vinden. Ook kwamen in de gesprekken zaken als rekenangst of faalangst ter sprake, waardoor de begeleiding beter kon worden afgestemd.

De aanpak helpt docenten om beter aan te sluiten bij de leefwereld en het niveau van student. Door echt in gesprek te gaan, groeit het begrip van de docent en neemt de motivatie van de student toe. Het delen van ervaringen binnen het docententeam versterkt bovendien de onderlinge samenwerking en professionaliteit.

Interview met Arjen Schenk

Louisah Ranzijn, student bij het Mediacollege Amsterdam, interviewde Arjen over hoe je met rekengesprekken het onderwijs kunt verbeteren.

Team

Arjen Schenk

Docent rekenen, Vonk

Docent rekenen, Vonk

Docent rekenen, Vonk

Docent wiskunde en rekenen, Hogeschool Utrecht

Meer weten over dit onderwerp?