Rekenangst: doorgedachte aanpak maakt verschil

Opbrengsten

Volgt binnenkort: Handleiding Interventie Rekenangst

Stappenplan: van siganelering tot interventie

Ondersteunen met drieslagmodel en vertaalcirkel

Verminderen van rekenangst
Didactief, juni 2025

Aanleiding
Rekenangst is een hardnekkig en vaak onderschat probleem in het mbo. Studenten met rekenangst ervaren spanning of paniek bij rekenopgaven, wat hun zelfvertrouwen en schoolloopbaan negatief kan beïnvloeden.
Om de omvang van het probleem in kaart te brengen, zette dr. Jarise Kaskens, lector Didactiek van hoge verwachtingen aan de Hogeschool Rotterdam, begin 2024 de Rekenbelevingsvragenlijst uit op drie mbo-scholen. Van de 809 studenten gaf 14% aan een hoge mate van rekenangst te ervaren, en 4% zelfs een zeer hoge mate. Dit zijn cijfers die om actie vragen.
Aanpak
Binnen het Lerend Netwerk Rekenen ontwikkelde Aeres MBO in samenwerking met Kaskens een aanpak die zowel de rekenvaardigheid als de mindset van studenten versterkt. In acht bijeenkomsten van 60 tot 90 minuten werken studenten aan hun rekenniveau, zelfvertrouwen en omgaan met spanning. De aanpak start met een vragenlijst, een nulmeting en een persoonlijk gesprek. Alleen gemotiveerde studenten doen mee, want rekenen leer je vooral door te doen.
In twee kleinschalige pilots (2024–2025) bleek de aanpak effectief: studenten ervoeren minder angst en scoorden beter op rekentoetsen. Vooral de sessies over mindset en helpende gedachten werden als waardevol ervaren. Kleine groepen, wekelijkse oefening en een veilige leeromgeving droegen bij aan het succes. In 2025 wordt het onderzoek uitgebreid naar twee extra mbo-scholen.
Interview met Jarise Kaskens
Sjoerd de Vries, student mediaredactie bij Firda, interviewde Jarise over hoe we rekenangst bij studenten kunnen verminderen.
Team

Docent en docentonderzoeker, Aeres MBO

Docent en ondersteuningscoach, Aeres MBO

Lector Didactiek van hoge verwachtingen, Hogeschool Rotterdam
Meer weten over dit onderwerp?
Aanmelden nieuwsbrief
taalenrekenen © Copyright 2025