
Alfa-college: tips voor een meertalige aanpak van de (reken)les
Gepubliceerd:
7 november 2024
Leestijd:
2 minuten



Hoe vergroot je de kansengelijkheid van meertalige studenten in het mbo en hoe begeleid je hen in de rekenles? Met deze vraag neemt rekendocent Claudia van der Veen van Alfa-college in Groningen deel aan het Lerend Netwerk Rekenen. Samen met wiskundige Alexander Schüler-Meyer werkt ze aan doorontwikkeling van de meertalige aanpak van (reken)onderwijs.
Gebruik thuistaal als denkinstrument
Kern van de meertalige aanpak is de inzet van de thuistaal van meertalige studenten, zodat zij hun eigen taal als denkinstrument kunnen inzetten. Door deze aanpak ervaren meertalige studenten meer erkenning en waardering wat een prettige samenwerking, en een veilig en optimaal leerklimaat bevordert.
Werken aan (reken)taalontwikkeling
Hoe zet je thuistalen zo in dat meertalige studenten tegelijkertijd ook werken (reken)taalontwikkeling? Dat begint in ieder geval met het maken van heldere afspraken over het gebruik van thuistalen. Maar ook door studenten moeilijke begrippen te laten vertalen en als docent gebruik te maken van visualisaties.
10 tips voor een meertalige aanpak in jouw (reken)les
Leidraad rekenen en gecijferdheid in het mbo
De 10 tips voor een meertalige aanpak in jouw (reken)les worden opgenomen in de leidraad rekenen en gecijferdheid in het mbo van de NRO. De tips zijn een uitwerking van praktijkonderzoek in de rekenlessen bij het Alfa-college in samenwerking met het lectoraat Meertaligheid en Geletterdheid van NHL Stenden en Joana Duarte. Claudia van der Veen werkt in het Lerend Netwerk Rekenen samen met wiskundige Alexander Schüler-Meyer verder aan doorontwikkeling van de meertalige aanpak van (reken)onderwijs.
Gerelateerde praktijkvoorbeelden
Meer weten over dit onderwerp?
Aanmelden nieuwsbrief
taalenrekenen © Copyright 2025