Effectieve ondersteuning bij rekenproblemen en rekenangst

Opbrengsten

Tips voor het rekenonderwijs

Handreiking rekenbelevingsgesprek

Handreiking rekenprocesgesprek

Literatuurlijst

Enquête rekenbeleving

Aanleiding
Op het Nova College zien ze dagelijks de worsteling van studenten met dyscalculie of rekenangst. Vanuit het Lerend Netwerk Rekenen onderzochten ze hoe rekendocenten deze studenten beter kunnen ondersteunen.
Aanpak
In kaart werd gebracht wat er speelt bij studenten die rekenen lastig vinden: waar komt hun angst vandaan en wat helpt om die te verminderen. Op basis van de nulmeting rekenen van de Coöperatie Examens MBO en een enquête over de rekenbeleving werden studenten geselecteerd. Met de studenten werd een rekengesprek gevoerd volgens een zelf ontwikkelde leidraad, gebaseerd op het kwadrant voor gecijferdheid (Kees Hoogland).
De zeven belangrijkste inzichten uit het onderzoek zijn verwerkt tot een kaart met tips voor de rekenlessen en twee kaarten over het voeren van een gesprek (over de rekenbeleving en het rekenproces). Voor het gebruik van de twee rekengesprekskaarten biedt het Nova College een interne training voor rekendocenten aan.
Interview met Annelies Popma
Louisah Ranzijn, student bij het Mediacollege Amsterdam, interviewde Annelies over de kans om studenten met rekenproblemen te helpen.
Team

Studentbegeleider, Nova College

Onderwijsadviseur, Nova College

Docent rekenen, Nova College

Trainer en onderzoeker, Universiteit Utrecht
Meer weten over dit onderwerp?
Aanmelden nieuwsbrief
taalenrekenen © Copyright 2025