Chatbot als rekenmaatje

Aanleiding

Aventus zocht naar een manier om studenten met rekenangst ondersteuning te bieden. Innoventus, de proeftuin voor onderwijsinnovatie binnen Aventus, vroeg zich af of nieuwe technologie hierbij behulpzaam kon zijn.

Technologische toepassingen zijn niet meer weg te denken uit het onderwijs. Aventus wil studenten leren daar op een slimme en effectieve manier mee om te gaan. 

Aanpak

Verschillende hulpmiddelen werden onderzocht, zoals robots en chatbots. Uiteindelijk kwam het team uit op een chatbot die studenten ondersteunt bij het rekenen. Tijdens het ontwikkelproces is de chatbot meerdere keren getest met studenten en op basis daarvan steeds verder verfijnd. 

Aanvankelijk gaf de chatbot studenten direct het juiste antwoord. Dat bleek niet leerzaam: studenten werden zo niet gestimuleerd om zelf na te denken. De chatbot is daarom aangepast en geeft nu vooral hints en gerichte vragen die de student helpen om zelf de oplossing te vinden. Uit de testfase bleek ook dat het taalgebruik niet voor alle studenten even toegankelijk was. Daarom zijn twee varianten ontwikkeld: één voor niveau 1-2 en één voor niveau 3-4. Deze aanpak werkt merkbaar beter. 

De chatbot kan inmiddels door studenten worden ingezet als echt ‘rekenmaatje’. Hij ondersteunt bij het oplossen van rekenvragen en helpt studenten om meer zelfvertrouwen op te bouwen in hun rekenvaardigheden. 

Team

Docent rekenen, Aventus 

Blended coach, Aventus

Lector Didactiek van hoge verwachtingen, Universiteit van Rotterdam

Meer weten over dit onderwerp?