Begeleide afname van het rekenexamen: ruimte voor ieder talent

Opbrengsten

Handreiking begeleide afname

Aanleiding
Sommige studenten kunnen niet overweg met de rekenexamens. Docenten blijken de signalen vaak wel te herkennen, maar missen de middelen om deze studenten passend te kunnen examineren. De bestaande protocollen bieden onvoldoende houvast. Het Lerend Netwerk Rekenen ging daarom op zoek naar manieren om de afname van het rekenexamen beter af te stemmen op studenten met verschillende ondersteuningsbehoeften. Het doel was een praktische en onderbouwde aanpak.
Aanpak
Het Lerend Netwerk Rekenen ontwikkelde een handreiking die docenten en examencommissies concrete richtlijnen biedt voor de begeleide afname van rekenexamens. De handreiking beschrijft hoe studenten met rekenangst, taalproblemen of digitale ongeletterdheid ondersteund kunnen worden zonder dat de exameneisen worden verlaagd. De docenten die deelnamen aan de cursus Train-de-trainer rekengesprekken lazen mee en toetsten de inhoud op haalbaarheid, helderheid en aansluiting bij de onderwijspraktijk.
Team

Studentbegeleider, Nova College

Beleidsadviseur, Kennispunt MBO Taal en Rekenen

Lector Didactiek van hoge verwachtingen, Hogeschool Rotterdam
Meer weten over dit onderwerp?
Aanmelden nieuwsbrief
taalenrekenen © Copyright 2025