Herzien Raamwerk scholing docent rekenen en gecijferdheid

Door:

Dagmar Brandt

Gepubliceerd:

5 juni 2023

Leestijd:

2 minuten

Decorative image

In deze tijd waarin digitale technieken en gereedschappen een steeds belangrijkere rol vervullen in het onderwijs lijkt het alsof de docent steeds minder belangrijk wordt. Niets is minder waar. Docenten zijn de cruciale schakel tussen student, leerstof en leren. Zij begeleiden het leerproces van de studenten. Een professionele rekendocent is onmisbaar voor het bereiken van goede resultaten op het gebied van rekenen/gecijferdheid.

Er bestaat geen specifieke, reguliere lerarenopleiding ‘docent rekenen'. Rekenen en rekendidactiek zijn wel onderdeel van de lerarenopleiding voor de docent wiskunde, en rekenvaardigheid komt ook voor in diverse andere opleidingen. Daarnaast is er ook geen landelijk afgesproken regeling waarin is aangegeven welke docent het vak rekenen/gecijferdheid mag geven. Daarbij lijkt de situatie in vo schijnbaar eenvoudiger dan in mbo, omdat in vo docenten wiskunde aanwezig zijn. Hierbij moet worden opgemerkt dat didactiek van rekenen/gecijferdheid meer inhoudt dan de didactiek van rekenen als onderdeel van wiskunde. Een goede wiskundedocent is niet vanzelfsprekend een goede rekendocent.

Doel

In deze situatie is het belangrijk om expliciet duidelijk te maken welke eisen gesteld mogen worden aan de bekwaamheden van docenten die rekenen/gecijferdheid onderwijzen.

Dat is het doel van dit raamwerk. Natuurlijk is de zorg voor goed rekenonderwijs een zorg voor álle docenten in vo, mbo en de volwasseneneducatie, dit zijn onder andere docenten van de algemeen vormende vakken, praktijkdocenten, docenten beroepsvakken en docenten burgerschap. Het belang hiervan is onlangs nog eens onderstreept door de Onderwijsraad (2022) onder de noemer ‘rekenbewust vakonderwijs’

Wil je ook het oude raamwerk inzien?

Gerelateerde artikelen

Meer weten over dit onderwerp?