Interview met Bianca Janssen, Scalda MBO
Gepubliceerd:
15 december 2025
Leestijd:
2 minuten

Scalda denkt na: Hoe helpen wij onze studenten met rekenen?
Een interview door Yasin Avci, student mediaredactie bij het Da Vinci College
Op het mbo is rekenen verplicht, dat is een feit. Maar veel studenten zien rekenen toch als een uitdaging. Hoe denken we mee met de studenten en maken we het vak betekenisvoller? Daarover gaat dit gesprek met Bianca Janssen, docent rekenen bij Scalda.
Veel jongeren die van de middelbare school af komen, verwachten op het mbo lessen die alles te maken hebben met het door hun gekozen vak. Een beginnende student die bijvoorbeeld een opleiding volgt tot haarstylist zit niet te wachten op rekenles en een verplicht rekenexamen. Het maakt het nog moeilijker als een student de stof een uitdaging vindt. Dat kan de motivatie nog meer doen kelderen. Probeer dan maar eens een rekenexamen te maken, als je door de bomen het bos niet meer kan zien.
De oplossing
Scalda vond een oplossing: gepersonaliseerde hulp bij specifieke lesstof. Hoe dit werkt? Elke student krijgt de mogelijkheid om zijn behoefte te uiten over de stof die aangeboden wordt. Door zo persoonlijk geholpen te worden voelen studenten zich steeds meer gehoord en krijgen ze wat ze nodig hebben.
Voordelen
Kost het meer tijd om elke student persoonlijk aan te spreken? Ja, maar op de lange termijn heeft deze manier van lesgeven toch meer voordelen dan klassikaal lesgeven. Veel studenten geven in een klassikale setting niet aan wat zij nodig hebben waardoor veel rekenproblemen onder de radar glippen. Maar als een studenten de kans heeft om een-op-een met een docent te bespreken waar zij tegenaan lopen, zijn ze sneller bereid om hun verhaal te doen, zodat zij beter voorbereid kunnen worden op het uiteindelijke rekenexamen.

Ook bij andere vakken
Deze manier van lesgeven stopt niet bij het rekenen. Scalda kijkt ook naar het integreren van gepersonaliseerde hulp bij de andere verplichte schoolvakken zoals Nederlands en Engels. Met de positieve uitkomst van de werkwijze bij het rekenvak, is succes bij de andere vakken een gegeven.
Conclusie
Dus, studenten persoonlijk aanspreken en hen de kans geven om te uiten is wat zij nodig hebben, is een positieve stap naar het tegengaan van de valkuilen die examenvakken kunnen zijn voor studenten van het mbo. Een persoonlijk een-op-een gesprek kan al veel oplossen.
Links
Gerelateerde artikelen
Meer weten over dit onderwerp?
Aanmelden nieuwsbrief
taalenrekenen © Copyright 2025