Interview met Arjen Schenk, Vonk

Gepubliceerd:

11 november 2025

Leestijd:

3 minuten

"Rekenen betekenisvol en haalbaar maken"

Een interview door Louisah Ranzijn, student mediaredactie bij het Mediacollege Amsterdam.

Arjen Schenk geeft bij Vonk in Noord-Holland onder andere rekenen aan entree- en niveau 2-leerlingen die een opleiding volgen in het natuuronderhoud. Hij doet mee aan het project Lerend Netwerk Rekenen. Zijn aanpak bestaat uit het ‘in gesprek gaan’ met leerlingen voordat het rekenonderwijs begint.

“Ik ben nu iets langer dan een jaar betrokken bij het project Lerend Netwerk Rekenen. Mijn leidinggevende wees me op het project en ik was meteen geïnteresseerd. Vooral omdat het ondersteuning biedt bij het ontwikkelen van onderwijs voor entreestudenten, een groep die vaak moeite heeft met rekenen. Zeker voor studenten die willen doorstromen naar niveau 2 kan dat een struikelblok zijn. Soms halen ze hun diploma niet vanwege rekenen, dus ik was gemotiveerd om hieraan mee te doen.”

Centrale vraag

“Onze centrale vraag binnen het project was: hoe kunnen we entree- en niveau 2-studenten die niet zo sterk zijn in rekenen beter ondersteunen, zodat hun kans op het halen van hun opleiding vergroot wordt? Het is van belang te weten wat studenten nodig hebben. Vaak beginnen we gewoon met het aanbieden van lesstof, zonder écht te weten wat studenten willen of waar ze tegenaan lopen. Daarom zijn we nu bezig met het voeren van rekengesprekken: persoonlijke, uitgebreide gesprekken met studenten over het rekenonderwijs. We willen hiermee hun behoeften en ervaringen in kaart brengen, zodat we daar beter op kunnen inspelen.”

Training rekengesprekken

“Ik volg momenteel ook een training over hoe je zulke gesprekken goed voert. Het doel is om ook andere docenten hierin te begeleiden, zodat het een vast onderdeel wordt van hoe wij rekenen aanbieden. Niet als losse actie van één docent, maar als beleid vanuit het team.”

“Een rekengesprek gaat over hoe een student rekenen ervaart, waar hij of zij moeite mee heeft, en wat juist goed gaat. Soms komen daar verrassende dingen uit: een leerling die zegt: ‘Ik vind rekenen uit een boek niks, maar als ik buiten aan het werk ben en moet meten, vind ik het ineens leuk.’ Dat soort inzichten zijn waardevol. Je kunt ook zaken ontdekken zoals rekenangst of faalangst. Tegelijkertijd kijken we ook naar hun beheersingsniveau, zodat we beter kunnen bepalen wat ze nodig hebben.”

Uitzoeken waarom

“Rekenmotivatie is soms een uitdaging. Je hebt altijd studenten die niet gemotiveerd zijn, maar dan is het de kunst om uit te zoeken waarom. Sommige studenten beheersen het rekenen al goed en hebben het idee dat ze het niet meer nodig hebben. Ook dan helpt een gesprek, waarin je samen kijkt of er nog iets te verbeteren valt, of dat het niveau inderdaad voldoende is.”

Leren van elkaar

“Wat ik belangrijk vind, is dat we als team leren van elkaar. Door met andere docenten in gesprek te gaan, groeien we allemaal. Vooral beginnende docenten kunnen daar veel aan hebben. Uiteindelijk profiteert de student daar het meest van. Wat mij betreft moet rekenonderwijs altijd aansluiten bij de beroepspraktijk. Studenten moeten het nut ervan inzien. Dat motiveert. Aangepaste examens kunnen daar ook bij helpen. Zo maken we rekenen betekenisvol en haalbaar.”

Link(s)

Meer weten over dit onderwerp?