Het leesoffensief in het kort
Door:
Marga Strubbe
Gepubliceerd:
18 januari 2024
Leestijd:
3 minuten

Stap 1: het belang van vrij lezen
Als je aan de slag wilt met het leesoffensief dan is de kans groot dat je collega’s moet overtuigen van het belang van ervan. Vrij lezen heeft aantoonbare voordelen, zoals:
- het vergroten van taalvaardigheid
- verbetering van algemene schoolprestaties
- verbetering van het concentratievermogen
- vergroten van kansengelijkheid
Stap 2: maak een leesbeleidsplan
Om het leesoffensief structureel te borgen in de organisatie, is het van belang om in het taalbeleidsplan van de school een apart leesbeleidsplan op te nemen. Hierin worden onder andere de visie op en de doelen van het leesoffensief vastgelegd.
Stap 3: creëer een leesklimaat
- Boeken
Om studenten aan het lezen te krijgen, is een goed leesklimaat doorslaggevend en dat begint met toegang tot aansprekende en passende boeken, bijvoorbeeld door:
– samen te werken met de lokale bibliotheek, of
– een eigen schoolbibliotheek op te zetten.
Voor studenten sluiten de onderwerpen van Young Adult literatuur goed aan bij de belevingswereld. Studenten die moeite hebben met lezen, hebben baat bij boeken in eenvoudige taal. - Leesbevorderingscampagnes
Neem deel aan leesbevorderingscampagnes, zoals de Boekenweek van Jongeren. - Lezen in de les
Zet vrij lezen op het rooster en lees samen met studenten. Praktijkdocenten die met studenten lezen, zijn van grote meerwaarde, omdat zij vaak een rolmodel zijn voor studenten. Stichting Lezen ontwikkelde leesscenario’s om docenten te ondersteunen bij vrij lezen in de klas. - Deskundigheidsbevordering
Deskundigheidsbevordering op het gebied van lezen helpt bij het creëren van een leesklimaat. Het is belangrijk om het hele team hierin mee te nemen. Lokale bibliotheken kunnen hierbij ondersteunen. Meer informatie vind je in de Handreiking Samenwerking met de Bibliotheek. De organisatie Passionate Bulkboek biedt deskundigheidstrajecten op het gebied van lezen aan.
In de praktijkvoorbeelden lees je hoe scholen werken aan een leesklimaat en aan welke leesbevorderingscampagnes zij meedoen.
Stap 4: organisatie van het leesoffensief
Mbo-scholen zijn vaak grote organisaties met verschillende vestigingen en een diverse studentenpopulatie. Het is daarom raadzaam om het leesoffensief met een pilot op één locatie, of afdeling te starten en vanuit daar geleidelijk uit te breiden. Richt direct bij de start een lees- of taalteam op met voldoende taakuren en voorbereidingstijd, om het leesoffensief in de organisatie te implementeren, activiteiten te organiseren, een begroting op te stellen en financiële middelen te zoeken.
Stap 5: begroting
Een goede begroting is onmisbaar om de financiële middelen in kaart te brengen die nodig zijn voor het leesoffensief. Deze wordt opgesteld door het taal- of leesteam. Scholen moeten onder andere rekening houden met onderstaande kosten:
- facilitering van het taal- of leesteam in taakuren
- toegang tot boeken
- leesbevorderingsactiviteiten
Stap 6: financiële middelen
Nadat in de begroting een overzicht van de kosten is gemaakt, kunnen de juiste financiële middelen gezocht worden. Financiële middelen worden zowel binnen als buiten de school gevonden. Maar, voor structurele borging van het leesoffensief, zal de school structurele middelen beschikbaar moeten stellen. Bij gemeenten en provincies kunnen vaak incidentele middelen gevonden worden. De beschikbare financiële middelen variëren echter per school en per gemeente of regio.
Stap 7: samenwerking met de bibliotheek
De bibliotheek kan een belangrijke rol spelen in het leesoffensief door deskundige leesconsulenten, boekencollecties en leesactiviteiten aan te bieden. “De Bibliotheek op school mbo” is een landelijke aanpak voor samenwerking tussen onderwijs en de lokale bibliotheek, gericht op taalontwikkeling en leesmotivatie van studenten. Wil je meer weten over deze aanpak? Je leest het in de Handreiking Samenwerking met de Bibliotheek.
Gerelateerde artikelen
Meer weten over dit onderwerp?
Aanmelden nieuwsbrief
taalenrekenen © Copyright 2025