Meertalige aanpak van het rekenonderwijs

Opbrengsten

Tien tips voor een meertalige aanpak van de rekenles

Flyer training meertalige aanpak van het rekenonderwijs

Trainingsprogramma meertalige aanpak van het rekenonderwijs

Cursusmateriaal dag 1
Talenbewust lesgeven en praktijkronde

Cursusmateriaal dag 2
Cultuurrijk opleiden

Cursusmateriaal dag 3
Innovatiecultuur en duurzame verandering

Cursusmateriaal dag 3
Presentaties deelnemers

Overzicht deelnemers en trainers

Aanleiding
In veel mbo-klassen is meertaligheid de norm. Studenten spreken thuis bijvoorbeeld Arabisch, Turks, Pools, Tigrinya of Engels en volgen hun lessen in het Nederlands. In het rekenonderwijs blijkt dat deze meertaligheid een bijzondere rol speelt. Niet zelden lopen studenten niet vast op de rekentaak zelf, maar op de taal die nodig is om de vraag te begrijpen.
De contexten in rekenopdrachten zijn vaak talig en cultureel bepaald, zoals: boodschappen doen, een vloerbedekking berekenen of een korting uitrekenen. Voor studenten die het Nederlands nog leren, vormt dat een drempel die weinig met rekenvaardigheid te maken heeft. Vanuit die observatie ontstond binnen het Lerend Netwerk Rekenen de vraag hoe het rekenonderwijs beter kan aansluiten bij meertalige studenten.
Aanpak
Het Alfa-college ontwikkelde een meertalige aanpak van het rekenonderwijs in samenwerking met het Expertisepunt Cultuurrijk Opleiden en Hogeschool Windesheim. Docenten leren hier taalbewust en cultuurrijk les te geven. Ze onderzoeken hoe taal invloed heeft op rekenbegrip en hoe meertaligheid kan worden ingezet als hulpmiddel. Ze laten studenten bijvoorbeeld redeneren in hun eigen taal of samenwerken in een taal die zij delen, zolang het begrip van het rekenen daardoor groeit.
Deze manier van werken zorgde voor meer bewustzijn in de klas. Docenten merkten dat studenten opdrachten beter begrepen en met meer vertrouwen aan het werk gingen. Door meertaligheid toe te laten, ontstond meer rust en betrokkenheid tijdens de lessen. Ook groeide de samenwerking tussen taal- en rekendocenten, wat leidde tot beter afgestemde lessen en materiaal.
Interview met Claudia van der Veen
Sjoerd de Vries, student mediaredactie bij Firda, interviewde Claudia over hoe zij meertaligheid in de rekenles benut.
Team

Rekendocent en docentonderzoeker, Alfa-college

Professor of Educational Sciences, Universiteit van Groningen

Hoofddocent wiskundeonderwijs, Technische Universiteit Eindhoven
Meer weten over dit onderwerp?
Aanmelden nieuwsbrief
taalenrekenen © Copyright 2025