Leerlijn rekenen vmbo-mbo

Opbrengsten

Onderwijs:
Vakoverstijgende rekendidactiek

Begeleiding:
Rekenen met zelfvertrouwen

Examinering:
Vrijstelling op basis van vo-resultaten

Aanleiding
2College Jozefmavo wil leerlingen goed voorbereiden op het vervolgonderwijs en onderzocht samen met Yonder hoe het rekenonderwijs is ingericht binnen het vo en mbo. Daarbij stond één vraag centraal: hoe realiseren we een doorlopende - of zelfs versnelde - leerlijn voor rekenen van vo naar mbo?
Aanpak
Het team stelde vast dat elke onderwijssector een eigen rekenfocus heeft: in het po ligt de nadruk op het leren rekenen; in het vo op het toepassen van rekenkennis en -vaardigheden toepassen binnen verschillende vakken; en in het mbo op functionele gecijferdheid.
Voor een deel van de vmbo-leerlingen is kunnen rekenen niet vanzelfsprekend. Zij hebben behoefte aan extra ondersteuning en profiteren van een vakoverstijgende aanpak. Daarom ontwikkelde het team een lessenreeks die zowel de rekenvaardigheid als de rekenbeleving versterkt, én een rekenstrategiekaart die door alle vakken op dezelfde manier wordt ingezet. Deze aanpak helpt leerlingen om hun rekenkennis breder toe te passen en bereidt hen beter voor op de ontwikkeling van gecijferdheid in het mbo.
Tegelijkertijd onderzocht het team hoe leerlingen die juist sterk zijn in rekenen binnen het vo al een vrijstellingsgrond voor rekenen in het mbo kunnen behalen, zodat zij gemotiveerd blijven en rekenen versneld kunnen afronden.
Team

Neeltje Bilderbeek
Docent rekenen en wiskunde, 2College Jozefmavo

Carin Botermans
Docent rekenen en wiskunde, 2College Jozefmavo

Projectleider Rekenen Yonder

Rekenexpert, Hogeschool Utrecht
Meer weten over dit onderwerp?
Aanmelden nieuwsbrief
taalenrekenen © Copyright 2025